Система виховної роботи в закладі освіти
Організація виховного процесу
Організація виховного процесу у закладі освіти склалася в чітку систему, яка забезпечує розвиток особистості учня через навчальну і суспільну діяльність, тому що саме в ній росте самосвідомість, відповідальність, підвищується рівень вихованості.
Діяльність психологічної служби, правового лекторію, класних і загальношкільних батьківських зборів – тісно пов’язані між собою види цілеспрямованого впливу на особистість, дозволяють адміністрації закладу освіти, класним керівникам , викладачам впливати на процес виховання.
Проблемна тема з виховної роботи
“Виховувати дитину як громадянина країни, національно свідомого, життєво і
соціально компетентного, здатного здійснювати самостійний вибір і приймати відповідні
рішення у життєвих ситуаціях”
Завдання виховної системи:
- Виховувати дитину як громадянина країни, національно свідомого, життєво і соціально компетентного, здатного здійснювати самостійний вибір і приймати відповідні рішення у життєвих ситуаціях.
- Сприяти зростанню творчого духовного потенціалу особистості, розкриттю здібностей на кожному з виховних етапів.
- Розвивати дитяче самоврядування як осередок самореалізації громадянського виховання.
- Стимулювати саморозвиток, самовиховання, самоосвіту учнів та розвиток їх життєтворчої компетентності через участь у реалізації проектів соціального та благодійного напрямків.
- Створювати умови для розвитку життєтворчої компетентності учнів.
- Впроваджувати оптимальні методів, форм, засобів, що сприяють формуванню в учнівської молоді основ життєтворчості; розширення можливостей компетентного вибору особистістю свого життєвого шляху;
Виховна робота реалізується за такими напрямками:
- Виховання громадянської свідомості через учнівське самоврядування, формування активної життєвої позиції.
- Виховання правової культури та профілактика правопорушень.
- Пропаганда здорового та безпечного способу життя. Психологічна підтримка учнів та вихованців.
- Національно-патріотичне виховання.
- Еколого-натуралістичне виховання, краєзнавство.
- Культурологічне виховання.
- Організація позаурочної діяльності учнів через гурткову, секційну, факультативну, дослідницьку та науково-пошукову роботу.
Кожний напрям відбито в річному плані роботи школи в доступному обсязі. Система виховної роботи спрямована на створення умов для розвитку для самореалізації особистості кожного учня.
Система виховної роботи школи забезпечує:
активне залучення до процесу виховання батьківської громадськості;
організацію методичної роботи з актуальних проблем виховання з педагогами, класними керівниками;
розвиток активності школярів у різних видах діяльності та творчий розвиток здібностей, інтересів особистості у позанавчальній діяльності;
згуртовування учнівських колективів навколо організації колективних творчих справ, участь у проектах;
соціальну захищеність і підтримку учнів;
співпрацю з дитячими молодіжними та громадськими організаціями, об’єднаннями, колективами;
співробітництво з правоохоронними органами, соціальними службами з питань організації правової освіти, профілактичної роботи серед школярів;
концентрацію сил педколективу за пріоритетними напрямками виховної роботи.
Управління шкільною виховною системою здійснюється через конкретизацію цілей виховання, розширення видів діяльності, введення інновацій у виховний процес, діяльність соціально – психологічної служби розширення взаємодій з середовищем. Пошук сучасних шляхів і засобів виховання школярів здійснюється на засадах педагогіки творчості і становить одну із найактуальніших проблем навчально-виховного процесу. Тому в школі визначено коло питань для пріоритетного вирішення сутності виховного процесу, функцій, які спрямовані на розв’язанні проблеми становлення творчої особистості.
У центрі виховного процесу є особистість– її нахили, здібності, потреби, інтереси, соціальний досвід, самосвідомість, характер. Уся виховна робота школи спрямована на кінцевий результат —випускника Школи життєтворчості, який повинен володіти наступними якостями, вміннями.
Основними принципами організації виховного простору школи життєтворчості є:
- Максимально можлива свобода учня у виборі форми та міри власної участі у виховному просторі;
- Створення сприятливих можливостей щодо розвитку та здійснення життєтворчості учня, набуття та реалізації ним індивідуально-особистісних технологій життєтворчості.
- Заохочення учня до визначення власних цілей та завдань, вироблення індивідуального плану участі у виховному просторі.
- Врахування особистісних особливостей учня: його досвіду, рівня знань, здібностей, стилю життя, актуального стану його життєвої компетентності.
- Орієнтація на самостійну активну участь учня у виховному просторі;
- Обов’язковий самоаналіз та самооцінку учнем власних результатів.
- НОРМАТИВНО-ПРАВОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ВИХОВНОЇ РОБОТИ У ЗАКЛАДІ ОСВІТИ
- 2024/2025 навчальний рік
- Стратегія національно-патріотичного виховання
- Про схвалення Концепції Державної цільової соціальної програми національно-патріотичного виховання на період до 2025 року
- Методичні рекомендації щодо організації виховного процесу у закладах загальної середньої освіти у 2024-2025 н.р.
- ОСНОВНІ ОРІЄНТИРИ виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів
- Реалізація основних напрямків виховної роботи у 2024-2025 н.р.
- Основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів України
- Положення про класного керівника навчального закладу системи загальної середньої освіти (затверджено наказом Міністерства освіти і науки України від 6 вересня 2000 року № 434).
- ВОЄННИЙ СТАН
- Лист МОН «Про здійснення превентивних заходів серед дітей та молоді в умовах воєнного стану в Україні » від 1305.2022 р. No 1/5119-22
- Лист МОН «Про забезпечення психологічного супроводу учасників освітнього процесу в умовах воєнного стану в Україні» від 29.03.2022 р. No 1/3737-22
- ПРАВА ДИТИНИ
- Конвенція ООН про права дитини
- Закон України “Про охорону дитинства”
- Закон України “Про соціальну роботу з дітьми та молоддю”
- Закон України “Про попередження насильства в сім’ї”
- Лист МОН «Щодо запобігання та протидії сексуальному насильству, пов’язаному зі збройною агресією російської федерації на території України» від 22.06.2022 р. No 1/6885-22
- НАЦІОНАЛЬНО-ПАТРІОТИЧНЕ ВИХОВАННЯ
- КОНЦЕПЦІЯ ПАТРІОТИЧНОГО ВИХОВАННЯ
- ДЕРЖАВНА ЦІЛЬОВА СОЦІАЛЬНА ПРОГРАМА національно-патріотичного виховання на період до 2025 року
- БЕЗПЕЧНЕ ОСВІТНЄ СЕРЕДОВИЩЕ
- НАЦІОНАЛЬНА СТРАТЕГІЯ розбудови безпечного і здорового освітнього середовища у новій українській школі (СХВАЛЕНО Указом Президента України від 25 травня 2020 року № 195/2020)
- ПЛАН ЗАХОДІВ з реалізації Національної стратегії розбудови безпечного і здорового освітнього середовища у новій українській школі на 2021 рік (ЗАТВЕРДЖЕНО розпорядженням Кабінету Міністрів України від 23 грудня 2020 р. № 1668-р)
- Концепція «Безпечна і дружня до дитини школа».
- Методичний посібник «Кодекс безпечного освітнього середовища».
- Лист МОН від 30.07.2014 № 1/9-385 “Методичні рекомендації для проведення бесід з учнями загальноосвітніх навчальних закладів з питань: уникнення враження мінами і вибухонебезпечними предметами; поведінки у надзвичайній ситуації”.
- ПРОТИДІЯ БУЛІНГУ
- Наказ Міністерства освіти і науки України від 28.12.2019 № 1646 “Про деякі питання реагування на випадки булінгу (цькування) та застосування заходів виховного впливу в закладах освіти”
- Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)».
- Рекомендації для закладів освіти щодо застосування норм Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)» від 18 грудня 2018 р. № 2657- VIII (лист МОН від 29.01.2019 № 1/19-881).
- Закон України “Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення механізмів формування мережі ліцеїв для запровадження якісної профільної середньої освіти”
- БАНК МЕТОДИК “Антибулінг”
- Корисні посилання щодо теми антибулінгу
- ЗАПОБІГАННЯ ТА ПРОТИДІЯ ДОМАШНЬОМУ НАСИЛЬСТВУ
- Конвенція Ради Європи про запобігання насильству щодо жінок і домашньому насильству
- Закон України “Про запобігання та протидію домашньому насильству”
- Постанова Кабінету міністрів України від 24 лютого 2021 р. № 145 Питання Державної соціальної програми запобігання та протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі на період до 2025 року”
- Методичні рекомендації щодо виявлення, реагування на випадки домашнього насильства і взаємодії педагогічних працівників із іншими органами та службами (наказ МОН від 02.10.2018 № 1047)
- План заходів з реалізації Національної стратегії реформування системи юстиції щодо дітей на період до 2023 року, затверджений розпорядженням Кабінету Міністрів України від 27 листопада 2019 р. № 1335-р.
- Державна цільова соціальна програма «Молодь України» на 2021- 2025 роки (затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 2 червня 2021 р. № 579).
- Методичні рекомендації щодо формування у дітей та молоді нетерпимого ставлення до насильницьких моделей поведінки, небайдужого ставлення до постраждалих осіб, усвідомлення насильства як порушення прав людини, адресовані усім фахівцям, які працюють з дітьми та молоддю (лист МОН від 18.05.2018 № 1/11-5480).
- Інформація щодо захисту прав дітей в Україні з урахуванням міжнародних договорів з питань сімейного права
- Матеріали з питань запобігання та протидії домашньому насильству, що розміщені на офіційному сайті ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти»
- Лист МОН «Про запобігання та протидію домашньому насильству в умовах воєнного стану в Україні» від 30.05.2022 No 1/5735-22
- ЗАПОБІГАННЯ ТА ПРОТИДІЯ ТОРГІВЛІ ЛЮДЬМИ
- Закону України «Про протидію торгівлі людьми»
- Лист МОН «Про Рекомендації щодо усунення ризиків торгівлі людьми у зв’язку з війною в Україні та гуманітарною кризою» від 14.06.2022 р. No 1/6355-22
- Лист МОН «Щодо запобігання торгівлі людьми в умовах воєнної агресії » від 25.03.2022 р. No 1/3663-22
- ПРОФІЛАКТИКА ШКІДЛИВИХ ЗВИЧОК ТА ДЕВІАНТНОЇ ПОВЕДІНКИ
- Порядок проведення моніторингу наркотичної та алкогольної ситуації в Україні.
- План заходів з реалізації Національної стратегії реформування системи юстиції щодо дітей на період до 2023 року
- МІЖНАРОДНІ ДОКУМЕНТИ
- Декларація прав людини
- Декларація прав дитини, проголошена Генеральною асамблеєю Організацій Об’єднаних Націй 20 листопада 1959 року.
- Конвенція ООН про права дитини
- Конвенція ООН про заборону та негайні заходи щодо ліквідації найгірших форм дитячої праці
- Конвенція Ради Європи про захист дітей від сексуальної експлуатації та сексуального насильства
- Всесвітня декларація про забезпечення виживання, захисту і розвитку дітей, прийнята на Всесвітній зустрічі на вищому рівні в інтересах дітей, яка відбулася в Організації Об’єднаних Націй в м. Нью-Йорку 30 вересня 1990 року.
- ЗАКОНИ УКРАЇНИ
- Конституція (Основний Закон) України
- «Про освіту»
- «Про загальну середню освіту»
- «Про позашкільну освіту»
- “Про молодіжні та дитячі громадські організації”
- “Про охорону дитинства”
- “Про захист суспільної моралі”
- “Про протидію торгівлі людьми”
- “Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб”
- КОНЦЕПЦІЇ
- Концепція екологічної освіти України
- Концепція формування позитивної мотивації на здоровий спосіб життя у дітей та підлітків
- Концепція художньо-естетичного виховання учнів у загальноосвітніх навчальних закладах
- Концепція громадянського виховання особистості в умовах розвитку Української державності
- ПОЛОЖЕННЯ ТА РЕКОМЕНДАЦІЇ
- Положення про організацію фізичного виховання і масового спорту в дошкільних, загальноосвітніх і професійно-технічних навчальних закладах України.
- Рекомендації щодо порядку використання державної символіки в навчальних закладах України.
- Положення про класного керівника навчального закладу системи загальної середньої освіти.